Lokaal beter gevonden worden met AdWords

Bij AdWords, Lokaal adverteren, SEA

Ben jij een lokale ondernemer en wil je beter gevonden worden in de regio? AdWords, het advertentieprogramma van Google, is zeker niet alleen weggelegd voor de grote spelers met een flink budget. Ook jij kunt profiteren van alle mogelijkheden van Google AdWords. Hierbij is het belangrijk om jouw budget zo slim mogelijk in te zetten en om gebruik te maken van de juiste middelen binnen AdWords. Hoe je dat doet? Dat vertel ik je graag!

Wat is Google AdWords?

Nog niet bekend met Google AdWords? Geen probleem, ik leg het je kort uit. AdWords is een programma van Google waarmee je online kunt adverteren. Een aantal mogelijkheden van AdWords welke je wellicht vast herkent:

  • Tekstadvertenties bovenaan de zoekresultaten
  • Shopping advertenties in de zoekresultaten
  • Banners op andere website (zoals Nu.nl, De Telegraaf en Buienradar)
  • Remarketing (je ziet producten welke je eerder hebt bekeken)
  • Advertenties op YouTube
  • Gesponsorde berichten in jouw Gmail inbox

Het gebruik van het programma zelf is gratis, je betaalt enkel voor de kosten van jouw advertenties. Deze kosten worden bepaald door een veilingmodel, waarbij je kunt afrekenen op basis van een klik op jouw advertentie (CPC, kosten per klik), 1000 vertoningen (CPM, kosten per 1000 vertoningen) of het aantal views (CPV, kosten per view).

Google AdWords tuinstoel

Er wordt nog vaak gedacht dat AdWords alleen voor gevestigde partijen met diepe portemonnees geschikt is, maar niets is minder waar. Met de juiste middelen en de juiste strategie kun je AdWords perfect lokaal inzetten om jouw vindbaarheid in de regio te vergroten.

Bepaal het juiste budget

Klinkt als een open deur, maar het begint allemaal met het bepalen van het budget. Wat wil je spenderen aan Google AdWords? Je hebt met AdWords volledige controle over jouw budget en je kunt deze te allen tijde aanpassen. Heel flexibel dus! Je stelt namelijk een dagbudget in. Vermenigvuldig dit bedrag met 30.4 en je krijgt het bedrag wat je per maand maximaal kwijt bent. Stel je een dagbudget in van €10? Dan geef je dus in een maand tijd niet meer uit dan €10 x 30.4 = €304. Zo kun je dat natuurlijk ook terugrekenen. Heb jij per maand zo’n €500 beschikbaar? Reken met €500 / 30.4 en je hebt een dagbudget van €16,50.

Target lokaal

Uiteraard wil je zo min mogelijk uitgeven om een zo relevant mogelijke doelgroep te bereiken. Dit bereik je door jouw campagnes lokaal te targeten. In welke regio onderneem je? Wat is jouw servicegebied?

Omdat je de mensen bereikt die zich direct in jouw omgeving bevinden, is deze groep al direct een stuk relevanter. Heb jij bijvoorbeeld een salon in Amersfoort, hoe interessant is het dan om iemand uit Almere te bereiken? Focus je op het vergroten van jouw vindbaarheid onder de lokale doelgroep. Dan is de kans op een conversie groter en jouw budget loopt niet direct helemaal leeg omdat je jouw campagne op heel Nederland richt. Win-win!

AdWords locaties

Daarnaast scheelt het je ook een hoop – onnodige – kosten. Om bij het voorbeeld van de salon in Amersfoort te blijven: waarom zou je betalen voor een advertentie in Almere wanneer de kans toch zeer klein is dat deze persoon een afspraak maakt?

Je kunt in AdWords de locatie tot op postcodegebied bepalen. Zeer nauwkeurig dus, maak hier gebruik van.

Zet een call-only campagne in

De ‘Alleen bellen’-campagne is een campagnetype binnen AdWords welke er vooral op gericht is om zoveel mogelijk belletjes naar jouw bedrijf te realiseren. De campagnes tonen jouw telefoonnummer zeer prominent en in de tekst kun je de mensen oproepen om je te bellen. Dit type campagne is interessant wanneer jij bijvoorbeeld diensten aanbiedt waarvoor klanten een afspraak moeten inplannen of iets moet reserveren. Je spreekt op deze manier relevante en geïnteresseerde leads.

Voeg een oproepextensie toe

Extensies zijn toevoegingen welke je binnen een campagne aan jouw advertenties kunt toevoegen. Je breidt hiermee de informatie rondom je advertentie uit. Zo valt de advertentie meer op en is de kans op een klik vele malen groter.

Een onmisbare extensies is de oproepextensie. Door deze extensie in te zetten, kun je jouw telefoonnummer toevoegen aan de advertentie. Op een computer of laptop wordt dit weergegeven als nummer, maar mobiele telefoon is het zelfs direct klikbaar zodat er direct kan worden gebeld.

oproepextensie

Maak gebruik van een locatie-extensie

Wanneer je lokaal onderneemt, in welke branche dan ook, dan moet je wel gevonden kunnen worden. Het weergeven van jouw locatie is daarom ontzettend belangrijk. Zo moet het adres makkelijk te vinden zijn op jouw website. Daarnaast kun je jouw adres (of adressen wanneer je meerdere locaties hebt) worden toegevoegd aan de AdWords advertenties. Dit doe je met een locatie-extensie.

locatie extensie

De locatie extensie wordt opgehaald vanuit Google Mijn Bedrijf. Met Google Mijn Bedrijf kun je een pagina aanmaken met de belangrijkste informatie over jouw bedrijf. Deze gegevens kunnen ook in de gratis zoekresultaten worden gebruikt, dus het is zeker raadzaam om hiermee aan de slag te gaan. Het is 100% gratis!

Wanneer je alle gegevens in Google Mijn Bedrijf hebt ingevoerd kun je deze gegevens van AdWords koppelen. Jouw adresgegevens worden bij de advertentie weergegeven op het moment dat iemand zich in de buurt bevindt. Deze extensie maakt jouw advertentie zo een stuk opvallender en herkenbaarder, wat de kans op een klik enorm vergroot.

Zet call-tracking in

Last but not least: call-tracking. Je wilt vast weten wat jouw campagnes nou daadwerkelijk opleveren. Het is vrij eenvoudig om te meten hoeveel bezoekers een contactformulier hebben ingevuld en verzonden, maar hoe zit het met de telefoontjes?

locatie extensie

Er zijn verschillende tools die dit voor jou inzichtelijk kunnen maken, zoals AdCalls. Gemiddeld zien we in veel branches dat nog steeds 70% van de conversies telefonisch plaatsvindt. De techniek van AdCalls maakt het mogelijk om precies te meten wanneer er is gebeld, hoe lang dit gesprek duurde en welke bron dit telefoontje heeft opgeleverd. Door ook telefoongesprekken te meten heb je dus completere data en kun je veel efficiënter je budget inzetten.

Wil jij ook beter gevonden worden?

Met dit artikel geef ik je een aantal belangrijke aandachtspunten. Ga ermee aan de slag en jouw online vindbaarheid in de regio verbetert gegarandeerd. AdWords is een krachtig middel en vrijwel ieder bedrijf in elke willekeurige branche kan profiteren van de uitgebreide mogelijkheden.

Toch kan ik me voorstellen dat je na het lezen van deze tips nog wat hulp kunt gebruiken. Ik help je graag! Zo kun je AdWords uitbesteden of een online marketing training op maat volgen. Zelfs voor een goed gesprek over online marketing kun je vrijblijvend bij AdRebels terecht.

Mail mij op info@adrebels.nl of bel mij op 06 24734691.