Telefonische conversies meten met Call Tracking

Bij Call Tracking, SEA
call tracking inzetten

Volgens verschillende onderzoeken vindt in sommige branches maar liefst 70% van de conversies telefonisch plaats. Denk aan het reserveren van een tafeltje in een restaurant, het inplannen van een afspraak bij een kantoor of het inboeken van een afspraak in een salon. Krijg jij ook telefonische leads en steek jij geld in online marketingcampagnes? Dan is call tracking een absolute must.

Wat is call tracking?

First things first: wát is call tracking eigenlijk? Wanneer je geld investeert wil je graag weten wat het ook oplevert. Voorheen kon je alleen online conversies meten, zoals een online aankoop of een ingevuld contactformulier. De call tracking techniek geeft jou echter ook inzicht in de hoeveelheid telefoontjes naar aanleiding van jouw marketing efforts. Door online data te combineren met deze call tracking data krijg je een compleet beeld van de resultaten.

call tracking

Naast het registreren van het aantal telefoontjes, kun je met call tracking ook inzicht krijgen in:

  • Hoe lang deze telefoongesprekken duurden;
  • Wie er gebeld heeft (tenzij iemand anoniem belde);
  • De inhoud van het gesprek met call recording;
  • Wat voor een soort gesprek het was (een lead, iemand die enkel wat informatie zocht, etc).

Deze gegevens zijn enorm waardevol en helpen jou om keuzes te maken gebaseerd op feiten en statistieken.

Waarom call tracking?

Nauwkeurige conversiemeting en een volledige verzameling data is essentieel voor ieder bedrijf. Je hebt deze gegevens namelijk nodig om de juiste beslissingen te kunnen nemen. Je wilt jouw keuzes baseren op feiten en cijfers en niet op een onderbuikgevoel. Zeker niet wanneer je geld uitgeeft aan marketing.

Call tracking zorgt ervoor dat jij een completer beeld van jouw bezoekers en welke activiteiten bijdragen aan jouw doel(en). Je krijgt nu namelijk ook inzicht in wat er buiten jouw website om gebeurt. In veel branches vinden veel conversies namelijk nog telefonisch plaats. Daarom is call tracking ook zeker geschikt voor lokale ondernemers.

Zo weet je precies wat er werkt, maar ook wat er niet werkt. Deze inzichten geven jou de mogelijkheid om te besparen op zaken die niet werken en daarmee geld vrij te spelen voor zaken die juist wel werken. Win-win!

Hoe werk call tracking?

Om hiermee aan de slag te kunnen gaan, kun je gebruik maken van een tool. Een goede Nederlandse tool is AdCalls. Deze partij verzorgt uitgebreide call tracking en is relatief eenvoudig te implementeren.

Je start met het aanmaken van een account en het kiezen van een geschikt pakket. Vervolgens plaats je de nodige codes (AdCalls stuurt je de instructies) op jouw website en maak je de doelen volgens de instructies aan in Google Analytics. Valt allemaal best mee, toch?

Call tracking en AdRebels

Ben jij overtuigd van de voordelen van call tracking of wil je juist nog wat meer informatie? Ik kan je nog veel meer vertellen, inclusief enkele praktijkcases. Wil jij graag starten met call tracking maar zou je niet weten waar te beginnen? Ik help je graag bij de implementatie, van A tot Z.